20 Μαΐου 2024

Κόντρα για τα διόδια- Αυξήσεις έως 12%, ή κρατική επιδότηση

 Την ώρα που το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο προσπαθεί να βρεί λύσεις στο μέτωπο της καλπάζουσας ακρίβειας και των ανατιμήσεων – κυρίως στα τρόφιμα, νέους “πονοκεφάλους” προκαλεί το θέμα των διοδίων.

Οι παραχωρησιούχοι που εκμεταλλεύονται τους σταθμούς διοδίων στις εθνικές οδούς ετοιμάζουν αυξήσεις της τάξεως του 12% – στα επίπεδα του πληθωρισμού του προηγουμένου έτους, έχοντας με το μέρος τους τις σχετικές συμβάσεις, που τους δίνουν αυτό το δικαίωμα.

Η κυβέρνηση δεν έχει νομικά όπλα για να αποτρέψει τις αυξήσεις. Μπορεί μόνον να βασιστεί στο “πνεύμα κατανόησης και συνεργασίας” από πλευράς των εταιρειών εκμετάλλευσης-διαχείρισης, που ανήκουν μετοχικά σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.

Προσπαθεί λοιπόν να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες συνεννόησης, ώστε οι αυξήσεις να αποφευχθούν,ή τουλάχιστον να είναι πολύ χαμηλότερες από το “νόμιμο” 12%. Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται στο κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο είναι και το ενδεχόμενο να δοθούν έκτακτες επιδοτήσεις στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να μην αυξήσουν τα διόδια, ή τουλάχιστον να αρκεστούν σε μικρές αυξήσεις.

Σύνδεση με τον τιμάριθμο

Πέρα από τις πραγματικές επιπτώσεις στην “τσέπη” των καταναλωτών και στον τιμάριθμο, τα διόδια είναι θέμα ιδιάζουσας σημασίας για την κυβέρνηση, καθώς αποτελούν προσφιλές θέμα για τα μέσα ενημέρωσης και οι όποιες αυξήσεις  δημιουργούν δυσανάλογες αρνητικές “εντυπώσεις” στο ευρύ κοινό.

Οι εταιρείες εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων έχουν ενημερώσει ήδη την κυβέρνηση ότι από τον Σεπτέμβριο σκοπεύουν να προχωρήσουν στις αυξήσεις που προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών  αντέδρασε βεβιασμένα, μιλώντας για “μονομερή ενέργεια”.

Όμως οι εταιρείες έχουν “όλο το δίκιο με το μέρος τους”, άσχετα αν η προσπάθεια ανάσχεσης της ακρίβειας και του πληθωρισμού υπαγορεύει αποφυγή αυξήσεων τιμολογίων όπου είναι εφικτό.

Στις συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και αναδόχων εταιρειών, ορίζεται ότι το ύψος των διοδίων συνδέεται με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και ακολουθεί την πορεία του. Αναπροσαρμόζονται κάθε Σεπτέμβριο με βάση τον ΔΤΚ της προηγούμενης χρονιάς.
Ο μαθηματικός τύπος υπολογισμού βγάζει τώρα αυξήσεις της τάξεως του 10% με 12%

Δεσμεύσεις προς τις τράπεζες

Οι παραχωρησιούχοι έχουν έναν ακόμη λόγο να επιμένουν στην απαίτηση τους για τόσο μεγάλες αναπροσαρμογές:

  • Οι αυξήσεις διοδίων με βάση τον ετήσιο πληθωρισμό, είναι βασικός όρος στις δανειακές συμβάσεις τους με τις (ελληνικές και ξένες) τράπεζες από τις οποίες χρηματοδοτήθηκαν.
  • Αν δεν γίνουν οι προβλεπόμενες αναπροσαρμογές – που διασφαλίζουν ότι θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται τα δάνεια -οι τράπεζες μπορούν να καταγγείλουν τις συμβάσεις.

Δεν θα το κάνουν,αλλά θεωρητικά αυτό το ενδεχόμενο επικρέμαται ως απειλή.

Τα δύο σενάρια

Προβλέπεται λοιπόν μια μακρά, επίπονη διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης και παραχωρησιούχων, με αβέβαιη έκβαση.

Συμβιβαστική λύση μπορεί να είναι  μία άτυπη συμφωνία για αυξήσεις της τάξεως του 7%-8%.
Δεύτερο εναλλακτικό σενάριο: Αυξήσεις έως 5%, με χορήγηση έκτακτης επιδότησης από το Δημόσιο προς τις εταιρείες των διοδίων.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου:

«Οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων ζήτησαν, στις 3 Ιουλίου 2023, με επιστολή τους προς την Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, με κοινοποίηση στο Γραφείο Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και τη Διεύθυνση Δ17 του Υπουργείου, συνάντηση εργασίας με τον Γενικό Διευθυντή με αντικείμενο την αναπροσαρμογή διοδίων τελών για το έτος 2023, στη βάση του υφιστάμενου πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης.

Εξαιτίας της σημασίας του ζητήματος, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικότερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συναντήθηκαν, στις 18 Ιουλίου 2023 και στις 24 Ιουλίου 2023, με τους κ.κ. Δημήτριο Γκατσώνη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.», Παναγιώτη Παπανικόλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», Γεώργιο Συριανό, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» και Ροδιανό Αντωνακόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» / «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε.».

Η βούληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023. Προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν εναλλακτικά σενάρια.

Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι οι παραχωρησιούχοι, με επιστολή τους στις 28 Ιουλίου 2023, απευθυνόμενοι και πάλι στον Γενικό Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, επικαλούμενοι τις συναντήσεις που τους «παραχώρησε» ο Γενικός Διευθυντής, που όμως δεν συμμετείχε σε αυτές, και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ενημέρωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αποφάσισαν, επιδεικνύοντας αναξιοπιστία, να προβούν σε σημαντική αύξηση των διοδίων από τον επόμενο μήνα. Προχώρησαν δε, μεταγενέστερα, σε δημοσιοποίηση της σχετικής πρόθεσης.

Το Δημόσιο θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα που έχει για να επιτύχει την αναστολή των μονομερών ενεργειών των Εταιρειών».

 

sofokleousin.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *